Dæksøgemaskine Forhandlersøgning

Nyheder

Syntetisk fremstilling af Butadiengummi af kuldioxid

25. maj 2023

Hyogo, Japan - 9. maj 2023 – Toyo Tire Corporation (Hovedkvarter: Itami City, Hyogo Prefecture; Præsident og adm. direktør: Takashi Shimizu, herefter kaldet, “Toyo Tire”) annoncerede i dag udviklingen af katalysatorer, der omdanner kuldioxid til butadien med højt udbytte i samarbejde med universitetet i Toyama (Placering: Toyama City, Præsident: Shigeru Saito), ved med held at fremstille butadiengummi, et grundlæggende råmateriale i dæk.

Forholdet mellem de forskellige råmaterialer, der bruges i bildæk, varierer efter kategorien, og råolie-baseret syntetiske gummistoffer, herunder butadien-enheder (styrene-butadien-gummi (SBR) og butadiengummi (BR)) udgør ca. 30 % af de samlede råmaterialer. Da dette er tilfældet, har industrien igangsat forskning i syntetisk fremstilling af butadiengummi baseret på naturlige alternative materialer (ressourcer), udover råolie i praktisk anvendelse.

Universitetet i Toyama arbejder aktivt og innovativt med at afhjælpe kuldioxidudledning i samfundet gennem udvikling af højtydende katalysatorer gennem genanvendelse af kuldioxid (CO2).
I 2016 begyndte Toyo Tire at samarbejde med Professor Noritatsu Tsubaki, Ingeniørfakultetet på Universitetet i Toyama, med at erstatte råoliebaserede materialer med CO2 som kulstofressource i produktionen af butadiengummi, der udgør en stor del af dækkene.

(Cirkulær økonomi etableret gennem en teknologi, der udnytter CO2 som kulstofkilde til fremstilling af råmaterialer til dæk).

Den succes, der er opnået ved at vise vejen til syntetisk fremstilling af butadien af CO2, som er en af hovedårsagerne til klimaforandringerne, der i betydelig grad påvirker det globale miljø, burde i høj grad bidrage til at nedbringe miljøbelastningen (mængden af CO2-udledninger) i produktionsprocessen, sammenlignet med den konventionelle metode med brug af råoliebaserede materialer.
Desuden fører brug af CO2 som udgangsmateriale til produktion af butadiengummi til fordele i form af bildækkenes livscyklus (LCA) i fremtiden.

Centeret for Bæredygtig Teknologi på Universitetet i Toyama arbejder med akademisk grundforskning til udvikling af næste generations materiale-konverteringsteknologier og anvender forskning i deres sociale implementering til at skabe et bæredygtigt samfund.
Denne nye teknologi fungerer som en del af disse handlinger, og vi kunne fremstille butadien syntetisk af CO2 med verdens højeste ydeevne, uden at bruge dyre, og sjældne materialer.
 Fremover vil vi gå i gang med udvikling af et katalysatorsystem til masseproduktion på højde med det, der skal bruges rent praktisk ved slutning af 2020’erne og forskning i erstatning af gummi og fyldstoffer med bæredygtige materialer, for at yde et meningsfyldt bidrag til et bæredygtigt miljø.

Toyo Tire udforsker konstant måder at etablere en cirkulær proces med deres produkter i samfundet på ved brug af naturligt afledte og andre bæredygtige materialer som det er muligt for gummi, det primære råmateriale til bildæk, samt de andre komponenter. Samtidig leverer vi prototypehjul, hvor vi foretrækker brug af bæredygtige materialer til biler, der deltager i Dakar Rally og andre terrænløb. Vi vil gøre det samme ved udholdenhedsløb, herunder Nürburgring 24 timer. Ved at fremskaffe viden, vi har opnået under specifikke kørselsforhold og føre det tilbage til masseproduktion, vil vi fremskynde udviklingen af højtydende og unikke produkter, der kun fås hos Toyo Tires brand.

Toyo Tire har annonceret en stigning i dets mål for andelen af bæredygtige materialer til 40 % i 2030. Ved at fremme anvendelsen af denne nye teknologi, er det vores mål at mindske produktionen af drivhusgasser i vores anstrengelser for at skabe et bæredygtigt mobilt samfund.

Seneste nyt